Wednesday, December 10, 2008

Tahun 2008 Tahun Melawat Hospital

Antara peristiwa yang meliputi warga BKK sepanjang 2008 ini, paling ketara saya rasakan ialah tentang ramainya ahli BKK keluar masuk hospital. Tanpa mengambil kira yang masuk kerana melahirkan, boleh di katakan purata warga BKK yang dimasuk kan ke wad adalah seorang setiap bulan. Peratusan yang agak tinggi.

Antara yang sempat di catat adalah seperti berikut :-





Mohd Rizal Bin Mohd Salleh. Menginap selama 5 hari di Hospital Putra, Melaka 24 November lepas akibat "Slip Disc'









Hj Abd Wahab Sindin

Terpaksa bermalam beberapa hari di Hospital Assunta, Petaling Jaya 13 Jun lalu kerana menjalani pembedahan appendiks.









Puan Azizah (Isteri Sdr Hafiz)

Di masukkan ke Hospital Seremban sebanyak dua kali kerana kanser rahim. Menjalani dua kali pembedahan membuang rahim dan rawatan kemoterapi. Terakhir pada 21 Oktober lepas.







Hj Hamdan Kamarudin

Di masukkan ke Hospital Tampin pada 31 Ogos lalu sekembali dari mengerjakan Umrah. Kali kedua di masukkan ke Hospital Selayang pada 10 September.









Mohd Fadhil Ghazali

Masuk ke Hospital USM, Kubang Kerian pada 11 September 2008 kerana menghidap Denggi.









Dahlia Ghazali

Keguguran dan menjalani rawatan D&C di Hospital Melaka pada 19 November yang lepas.























Hj Yusof Kamarudin

Masuk ke Hospital Putrajaya menghidap Denggi pada 5 Disember baru baru ini.





Ilham Faisal dan Lailatul Fatihah

Anak anak pasangan Mohd Aris dan Intan Srihany ini di masukkan ke Hospital Seremban pada 1 November lalu kerana serangan virus.





















Pn Hjh Norlida Kamarudin

Beberapa kali terpaksa berulang ke Hospital Seremban untuk rawatan lanjutan SLE


Gerallyne

Anak kepada pasangan Daniel dan Suhana dimasukkan ke Hospital Taman Desa pada 8 Disember kerana menghidap Denggi.


Kalau ada yang tidak sampai ke pengetahuan Laman BKK, maaf jua dipinta tapi harapan kami janganlah segan segan nak maklumkan kepada kami. Ada juga yang sakit tapi tidak di masuk kan ke wad seperti Hj Salleh dan Hjh Leha yang menghidap penyakit baru ‘Chikugunya’. Mungkin ada yang sakit tetapi enggan/segan/tak mahu ke hospital atas apa jua alasan.

Statistik ringkas ini menunjukkan tahap kesihatan ahli ahli BKK yang boleh dikatakan rendah dan perlu kita rasa bimbang.

Bagi yang bekerja dengan kerajaan mungkin tidak begitu bimbang dengan kos perubatan yang ditanggung oleh kerajaan. Bagi yang bekerja dengan swasta dan tidak mempunyai insuran atau majikan tidak menanggung kos perubatan mungkin akan merasa peritnya menanggung segala kos ubat, wad dan sebagainya.

Mungkin sudah sampai masanya BKK berfikir untuk mewujudkan Perlindungan Takaful berkelompok untuk ahli ahli BKK yang sekarang keseluruhannya sudah melebihi seratus jiwa supaya dapat membantu meringankan kos perubatan . Ahli BKK yang telah menjadi ejen Takaful boleh lah kemukakan cadangan.

No comments: